ACTUELE
NAVORMING VOOR LEERKRACHTEN
in
uw school
Update. Voor specifieke info: ga naar beneden of klik op PDF naast titel
DOELGROEPEN |
Aanbod |
KLIK
|
LS 4,5,6 SO |
ACTUALITEIT IN MIJN ONDERWIJS: van appendix tot
hartklep |
PDF
|
LS 4,5,6 SO |
ALLE LEERLINGEN BANK VOORUIT! Procesgericht
onderwijs is productiever dan productonderwijs |
PDF
|
LS 4,5,6 SO |
DIFFERENTIATIE MAAKT HET
VERSCHIL
|
PDF
|
LS 4,5,6 SO |
MULTIMEDIA IN MIJN KLAS |
PDF
|
LS 4,5,6 SO |
KLINKENDE MUZIEKOPVOEDING VOOR IEDEREEN |
PDF
|
LS 4,5,6 SO DKO |
ROND MUZIEK AAN DE SLAG MET iPAD-APPS
|
PDF
|
|
|
|
Exclusief
aanbod. Op uw locatie. Elke navorming wordt in overleg afgestemd.
Paul Timmermans, onderwijspedagoog (specialiteiten: modernisering van
onderwijs in de klas, procesgericht onderwijs, creativiteit,
multimedia, muzische vorming, muziekdidactiek, didactiek iPad, iPad in muziekonderwijs),
met jarenlange ervaring in de lerarenopleiding KHLeuven (nu
UCLL), erelector. Eredocent SLO Lemmensinstituut (nu Luca).
Sinds 2002 is hij actief in de nascholingswereld met tientallen
succesvolle sessies (alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen)
verspreid over heel Vlaanderen: PDCL Leuven (nu navorming UCLL)
/ CNO Univ. Antwerpen / Artevelde
Hogeschool Gent / SO Anderlecht / KTA Brasschaat / K. Lyceum Antwerpen
/ Helix Maasmechelen / VISO Gent / SLO TNA Antwerpen / CVO
SLO Diepenbeek / MUZES Mechelen / studiedagen van Muzes in Mechelen,
Hasselt en Brugge / DIA Aarschot / BuSO Halle / LS Affligem / LS
Tervuren / LS Zonhoven / LS Sint-Jan Leuven / KOGEKA SO Geel / SO
Roeselare / SO Opwijk / PIVA Antwerpen / Sweelinck Conservatorium
Den Haag / DKO Vilvoorde / DKO Hoboken / masteropleiding
muziekpedagogie Lemmensinstituut / KlangArt Festival Osnabrück /
Musicerende Jeugd Leuven / e.a.
Navormingsthema
ACTUALITEIT IN MIJN ONDERWIJS
VAN APPENDIX TOT HARTKLEP VAN DYNAMISCH ONDERWIJS
Doelgroepen: basisschool 4, 5, 6
secundair onderwijs
Formule: halve dag (3 u.)
Actualiteit is traditioneel het vijfde wiel aan de wagen.
Uitgevers hebben het moeilijk om de wedloop met actuele input het hoofd
te bieden. Als een handboek of onderwijspakket oog heeft voor
actualiteit, is deze bij publicatie eigenlijk al verjaard. Leerlingen
zelf zijn heel alert voor de nieuwste mediasnufjes maar zijn over het
algemeen koele minnaars van actualiteit. Op "actualiteit in ons
onderwijs" staat eigenlijk een januskop: niemand is er tegen maar
in praktijk is het een mager beestje.
Het is op de eerste plaats aan de leerkracht zelf om de knop om te
draaien en actualiteit op te tillen van appendix tot hartklep van
dynamisch onderwijs.
In de sessie zijn volgende vragen aan de orde:
- Welke plaats geven we actualiteit in ons onderwijs?
- Hoe kunnen we leerlingen warm maken voor actualiteit?
- Hoe trekken we een rode draad door dagverse actualiteit?
- Welke werkvormen zijn actualiteitsgevoelig?
- Welke hinderpalen en gevaren kunnen opduiken en hoe pakken we deze
aan?
- Wat doen we met de evaluatie van actualiteitsgerichte leerprestaties?
We illustreren met praktische voorbeelden en concrete taken.
Iedere deelnemer wordt verzocht om IETS PRAKTISCH (bijvoorbeeld: eigen
les, actualiteitstaak, handboek, werkblad, specifieke ervaringen) mee
te brengen en met nieuwe inzichten uit deze sessie daadwerkelijk aan de
slag te gaan.
Een syllabus wordt ter beschikking gesteld zodat de sessie na afloop
nog extra vruchten kan afwerpen.
Locatie: in uw school. Duur, faciliteiten en afspraken: mail naar
(klik>) p.timmermans
Paul Timmermans, onderwijspedagoog, met jarenlange ervaring in de
lerarenopleiding KHLeuven (nu UCLL), erelector. Sinds 2002 is hij
actief in de nascholingswereld met tientallen succesvolle sessies
(alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen) verspreid over heel
Vlaanderen.
Navormingsthema
ALLE LEERLINGEN BANK VOORUIT!
Procesgericht onderwijs is productiever dan productonderwijs
Doelgroepen: basisschool 4, 5, 6
secundair onderwijs
Formule: halve dag (3 u.)
Procesgericht werken in gewone klassituaties is een heel goede zaak
voor alle leerlingen.
Hoe kunnen we een procesgerichte(re) aanpak in een gewone klas
realiseren zonder te verdrinken in ons werk?
In deze sessie zoomen we eerst in op het principe van procesgericht
onderwijs dat voor alle leerlingen veel productiever is dan louter
productonderricht.
Daarna reiken we pedagogisch-didactische inzichten, concrete tips en
mogelijkheden aan zodat alle leerlingen een bank vooruit geraken.
Hoe zit een procesgerichte lesgang in elkaar?
Hoe kan je met taken, leerinhouden, werkvormen, multimedia en
evaluatie procesgericht(er) aan de slag in een gewone klassituatie,
zonder alles overboord te moeten gooien?
Iedere deelnemer wordt verzocht IETS PRAKTISCH (bijv. concrete les,
taak, werkblad, handboek, toetsvragen ...) mee te brengen om dat dan
heel concreet met een procesbril te herdenken.
Een syllabus wordt ter beschikking gesteld zodat de sessie na
afloop nog extra vruchten kan afwerpen.
Locatie: in uw school. Duur, faciliteiten en afspraken: mail naar
(klik>) p.timmermans
Paul Timmermans, onderwijspedagoog, met jarenlange ervaring in de
lerarenopleiding KHLeuven (nu UCLL), erelector. Sinds 2002 is hij
actief in de nascholingswereld met tientallen succesvolle sessies
(alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen) verspreid over heel
Vlaanderen.
Navormingsthema
DIFFERENTIATIE MAAKT HET VERSCHIL
Doelgroepen: basisschool 4, 5, 6
secundair onderwijs
Formule: halve dag (3 u.)
Als alle leerlingen in eenzelfde klasgroep hetzelfde moeten doen en
hetzelfde moeten bereiken, zitten we in een spijtig verhaal waar
men onverschillig is voor feitelijke verschillen tussen de leerlingen.
Differentiatie maakt in onze lessen wel degelijk een verschil als
we kiezen voor een leerlinggericht onderwijsperspectief. Alle
leerkrachten zouden zich dus aangesproken moeten voelen door het
vraagstuk van differentiatie dat veel meer kan inhouden dan het
aanbieden van extra oefeningen voor de vluggen of extra tijd en uitleg
voor de zwakkeren. Klassieke differentiatietaken doen eenzijdig beroep
op verbale en logisch-mathematische intelligentie en
onderbelichten veel leerlingen die een ander intelligentieprofiel
hebben. Gedifferentieerd onderwijs dat we voorstaan trekt de kaart van
verschillen in meervoudige intelligentie.
In deze sessie worden we eerst bewust van wat we in praktijk al
doen op het vlak van differentiatie. We belichten differentiatie
veelzijdig: structurele oplossingen in het onderwijs,
pedagogische differentiatie, didactisch-methodische differentiatie op
het vlak van doelen en evaluatie, leerbehoeften, leerstijlen en
meervoudige intelligentie, lesgangen, werkvormen en taken.
De deelnemers kunnen het onderwerp van deze sessie à la carte
verkennen en de praktische mogelijkheden creatief onderzoeken.
Iedere deelnemer wordt verzocht IETS PRAKTISCH (bijv. concrete les,
taak, werkblad, handboek, toetsvragen ...) mee te brengen om dat dan in
de workshop met een differentiatiebril te bekijken en te herdenken.
Een syllabus wordt ter beschikking gesteld zodat de sessie na afloop
nog extra vruchten kan afwerpen.
Locatie: in uw school. Duur, faciliteiten en afspraken: mail naar
(klik>) p.timmermans
Paul Timmermans is onderwijspedagoog, met jarenlange ervaring in
de lerarenopleiding KHLeuven(nu UCLL), erelector.
Sinds 2002 is hij actief in de nascholingswereld met tientallen
succesvolle sessies (alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen)
verspreid over heel Vlaanderen.
Navormingsthema
MULTIMEDIA IN MIJN KLAS
Doelgroepen: basisschool 4, 5, 6
secundair onderwijs
Formule: halve dag (3 u.)
Hoe kunnen verschillende media samen (woord, beeld, klank)
ingezet worden in gewone lessen voor gewone klassen?
Zonder veel technische kennis leren we de kracht en de didactische
mogelijkheden ontdekken van beelden, prenten, teksten, kranten,
magazines, audiovisuele presentaties, filmfragmenten, TV- en
videobeelden, klankopnamen en muziek. Laptops, internet (ICT) en
iPads (smartphones en tablets) bieden ongeziene mogelijkheden om nieuwe
inhouden tot bij de leerling te brengen, zelfstandig te vinden,
persoonlijk te verwerken en zich creatief te uiten. Multimedia kunnen
veelzijdig ingezet worden bij taal, geschiedenis, wereldoriëntatie en
muzische vorming.
Komen aan bod:
1. Hoe kiezen we geschikte media voor klasgebruik?
2. Concrete informatie en mogelijkheden
3. Aandachtspunten en concrete tips bij het competent(er) omgaan met
multimedia
4. Werkvormen voor multimedia in de klas
5. Mediataken à la carte verkennen
De deelnemende leerkracht krijgt een syllabus zodat de sessie na afloop
nog extra vruchten kan afwerpen.
Wie beschikt over een iPad, laptop, digitaal foto- of
videotoestel, audio-apparatuur of andere techniscche tools, wordt
verzocht de eigen tools mee te brengen. We raden ook aan om eigen
hoofdtelefoon of oortjes.
Locatie: in uw school. Duur, faciliteiten en afspraken: mail naar
(klik>) p.timmermans
Paul Timmermans, onderwijspedagoog (specialiteit mediakunde, muzische
vorming en muziekpedagogie), met jarenlange ervaring in de
lerarenopleiding KHLeuven (nu UCLL), erelector. Eredocent SLO
Lemmensinstituut (nu Luca).
Sinds 2002 is hij actief in de nascholingswereld met tientallen
succesvolle sessies (alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen)
verspreid over heel Vlaanderen.
Navormingsthema
KLINKENDE
MUZIEKOPVOEDING VOOR IEDEREEN
Doelgroepen: leerkrachten basisschool 4, 5, 6
secundair
onderwijs
Formule: halve dag (3 u.)
Muziekopvoeding op school moet er voor iedereen zijn, ook voor
leerlingen die niet naar de muziekschool gaan of geen natuurtalent
zijn. Met deze sessie wordt muziek geven toegankelijk en doenbaar voor
alle leerkrachten die verantwoordelijkheid dragen voor muzische vorming
/ muzikale opvoeding.
Tussen haakjes: een te grote muziekcompetentie
van de lesgever kan een struikelblok vormen om aan een klasgroep met
succes muzikale basisvorming te geven. Dat gaan we counteren.
Te weinig zelfvertrouwen en kunde om muziekles te geven
moeten we ook deblokkeren.
Hoe kunnen we de muziekles laagdrempelig vormgeven én tegelijk
aantrekkelijk maken voor iedereen? Gedifferentieerd werken dringt
zich op zonder hetgeen al werkt overboord te moeten gooien.
We benutten daarvoor het ruime spectrum van tegenwoordig:
klankvoorwerpen, omgevingsklanken, ethnische instrumentjes, klassiek
instrumentarium, stem en lichaam, microfoonopnamen, smartphones,
keyboards, iPad-apps, internet-musiceren en andere digitale
muziektoepassingen.
In deze sessie kruipen we in de huid van onze leerlingen en exploreren
we concrete aanzetten en uitdagende voorbeelden van muzikale
basisvorming, zonder ons vast te pinnen op een of andere methode.
Altijd in overeenstemming met eindtermen en leerplan. We ervaren
haalbare opdrachten die muzikaliteit, intuïtie, verbeelding, pret,
persoonlijke inbreng, teamwork en durf uitlokken bij iedereen, veel
meer dan met traditioneel muziekonderwijs.
Een syllabus wordt ter beschikking gesteld zodat de sessie na
afloop nog extra vruchten kan afwerpen.
Locatie: in uw school. Duur, faciliteiten en afspraken: mail naar
(klik>) p.timmermans
Paul Timmermans is onderwijspedagoog met specialisatie muziekpedagogie,
eredocent aan de lerarenopleiding Lemmensinstituut (nu Luca). Sinds
2002 is hij actief in de nascholingswereld met tientallen
succesvolle sessies (alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen,
ook DKO) verspreid over heel Vlaanderen.
Navormingsthema
Rond MUZIEK aan de slag met iPad-APPS
Muzisch-creatieve vorming voor alle leerlingen
Doelgroep: leerkrachten basisschool 4, 5, 6
secundair onderwijs
DKO (AMV enz.)
Formule: halve dag (3 u.)
Doelgroep: leerkrachten basisschool 4, 5, 6
secundair onderwijs
DKO (AMV enz.)
Formule: halve dag (3 u.)
Er zijn unieke apps voor de iPad beschikbaar die bijzonder goed passen
in muzische vorming en muziekeducatie in het bijzonder. Het is de
bedoeling om alle leerlingen - dus ook leerlingen met weinig of geen
muzikale scholing - volledig aan hun trekken te laten komen in een
muzische context door hen aan de slag te laten gaan met goedgekozen
apps voor creatief muzikaal en audiovisueel gebruik.
Overzicht van de sessie:
1. iPad is muzikaal en muziekpedagogisch een opmerkelijk godsgeschenk.
2. Muzikale en audiovisuele apps oordeelkundig kiezen. Hoe doen we dat?
3. Creatief en gedifferentieerd zelf aftasten van unieke iPad-apps met focus op muziek.
4. Muzikale en audiovisuele apps in concrete lessituaties integreren.
Deze sessie is vlot toegankelijk voor elke leerkracht, overtuigd van
muzische vorming in de klas. Zowel muziekcompetente leerkrachten als
collega's met weinig of geen muzikale scholing kunnen hier terecht om
apps voor de iPad te appreciëren als creatieve uitdaging.
Na deze sessie zal je:
• persoonlijk kennisgemaakt hebben met attractieve iPad apps voor rechtstreeks gebruik in de muzische klas;
• muzikale en audiovisuele apps voor de iPad op hun waarde schatten voor klasgebruik
Een uitgebreide syllabus wordt ter beschikking gesteld zodat na afloop
van de sessie elke deelnemer geïnspireerd aan de slag kan met iPad apps
voor muzische vorming en in het bijzonder voor muziek in de dagelijkse
klaspraktijk.
Locatie: in uw school. Duur, faciliteiten en afspraken: mail naar
(klik>) p.timmermans
Paul Timmermans is onderwijspedagoog met specialisatie muziekpedagogie,
eredocent aan de lerarenopleiding Lemmensinstituut (nu Luca). Sinds
2002 is hij actief in de nascholingswereld met tientallen
succesvolle sessies (alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen,
ook DKO) verspreid over heel Vlaanderen.
Exclusief
aanbod. Op uw locatie. Elke navorming wordt in overleg afgestemd.
Paul Timmermans, onderwijspedagoog (specialiteiten: modernisering van
onderwijs in de klas, procesgericht onderwijs, creativiteit,
multimedia, muzische vorming, didactiek iPad, muziekdidactiek, iPad in muziekonderwijs),
met jarenlange ervaring in de lerarenopleiding KHLeuven (nu
UCLL), erelector. Eredocent SLO Lemmensinstituut (nu Luca).
Sinds 2002 is hij actief in de nascholingswereld met tientallen
succesvolle sessies (alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen)
verspreid over heel Vlaanderen: PDCL Leuven (nu navorming UCLL)
/ CNO Univ. Antwerpen / Artevelde
Hogeschool Gent / SO Anderlecht / KTA Brasschaat / K.Lyceum Antwerpen
/ Helix Maasmechelen / VISO Gent / SLO TNA Antwerpen / CVO
SLO Diepenbeek / MUZES Mechelen / studiedagen van Muzes in Mechelen,
Hasselt en Brugge / DIA Aarschot / BuSO Halle / LS Affligem / LS
Tervuren / LS Zonhoven / LS Sint-Jan Leuven / KOGEKA SO Geel / SO
Roeselare / SO Opwijk / PIVA Antwerpen / Sweelinck Conservatorium
Den Haag / DKO Vilvoorde / DKO Hoboken / masteropleiding
muziekpedagogie Lemmensinstituut / KlangArt Festival Osnabrück /
Musicerende Jeugd Leuven / e.a.
Update 2017-2018